Logbog for 2020

Her kan du se vores logbog, vi forsøger at holde den opdateret men det er klart at der kan være perioder hvor det ikke er muligt for os at skrive i den.

Bogense - Kolding (søndag) d. 24. maj 2020
Så er vi atter hjemme i Kolding efter en kold, våd og blæsende tur fra Bogense. Havde det ikke været for coronavirussen, så kunne skipper godt have tænkt sig tilbage til lidt varmere himmelstrøg. Vi vågnede op til en meget kold og blæsende morgen i Bogense og vidste ikke, om vi skulle blive og håbe på bedre vejr i morgen eller trække i sejlertøjet og sejle hjem. Vi valgte det sidste; det så heller ikke for godt ud i morgen formiddag, rent vejrmæssigt. Det blev som sagt en meget kold og våd tur hjem. Det trak med kraftige byger, der indeholdt en hel del vind. Vi målte 16,9 m/sek. i den ene byge. Vinden var i VSV, lige imod ned til Strib, så det blev for motor. Der var en del sø, som sædvanligt i Tragten, og en pæn modstrøm. Vi nåede Kolding efter knap 5 timer. De fleste af dem, der var taget på Kr. Himmelfartsferie, var allerede kommet tilbage i går - det forstår vi godt. Vi fik gang i oliefyret, fik varmen over en god frokost og tog en lille slapper, inden vi kørte hjem. En kold hilsen fra besætningen på Nausikaa.

Horsens - Bogense (lørdag) d. 23. maj 2020
Vi var klar til afgang fra Horsens kl. 9 og efter at have vinket farvel til besætningen på Pax, (ikke noget med kram i denne Coronatid), satte vi kurs ud ad Horsens fjord. Vi sejlede det første stykke ud til Alrø for motor, syntes det gik for langsomt for sejl, næsten læns. Fra Alrø gik det for sejl ud mod Kattegat/Lillebælt. Det gik rigtig fint ud til As Hoved nord for Juelsminde. Vinden var øget til 6-7 m/sek. og med lidt slæk på skøderne gik det fint. Fra As Hoved skulle vi mere mod syd, op mod vinden. Det gik også fint ned til Bjørnsknude, hvor vi skulle spidse yderligere op for at komme ned i Tragten. Vinden var nu oppe på 8-9 m/sek., og med sø og vind lige imod gik vi i stå, og det ville tage lang tid at komme ned til Strib. Vi tog en hurtig beslutning, faldt af og fik slæk på skøderne og satte kurs mod Bogense. Jeg skal love for, at vi fik fart på og anløb Bogense ved halv totiden. Turen i dag blev på 25 sm. og tog 4½ time. Vinden tiltog yderligere i løbet af eftermiddagen, hvor vi nåede op på en lille kuling – 14,4 m/sek. Det bliver spændende at se, om det bliver sejlvejr i morgen, ellers bliver vi til på mandag. Det blæsevejr, som vi fik i dag, havde de ikke meldt. Alt vel ombord. En meget blæsende hilsen fra Bogense.

Horsens (fredag) d. 22. maj 2020
Vi havde besluttet at tage en overliggerdag i Horsens. Der var flere småting, vi ikke havde fået med ned i båden, og dem kunne vi ligeså godt købe i Horsens, så vi var på en lille indkøbstur rundt i byen. Det var et udmærket vejr om formiddagen, hvor solen kom igennem, men det varede desværre ikke ret længe, før det trak sammen igen og begyndte at regne, som de havde varslet. Det begyndte stille og roligt, men tog til i løbet af eftermiddagen og om aftenen styrtede det ned. Det blev en aften i ly under cockpitteltet. (Den cava og de jordbær, vi havde inviteret besætningen fra Pax over til, var købt i solskin!)Vi har planer om at sejle hjem i morgen. En våd hilsen fra Horsens.

Kolding - Horsens (Kr. Himmelfartsdag) d. 21. maj 2020
Så fik vi båden gjort klar. Der er sat sejl på, det meste udstyr er ombord, mad og drikke til nogle dage er også klaret, så da vejrmeldingen lovede pænt vejr de kommende dage, besluttede vi at tage afsted. Vi havde ikke lavet nogen plan, havde talt om Kalvø og Dyvig, men også Endelave eller Snaptun. Det blev strømmen i Lillebælt, der afgjorde, om vi skulle syd eller nord på. Der var ca. 1½ knobs nordgående strøm i bæltet, så turen gik nord på. På vej op gennem Lillebælt fik vi en SMS fra Jakob. De meddelte, at de var på vej til Horsens, så det gav mulighed for, at vi kunne ses i løbet af weekenden. Vi droppede Endelave; var bange for, at havnen var overfyldt i det gode vejr og besluttede at gå ind til Snaptun og fortsætte til Horsens i mogen. Det var lidt pudsigt - uden for Hjarnø mødte vi Pax med Jakob og familien, der kom nord fra. En SMS med en invitation til en G&T kl. 18:00 i Horsens gjorde, at vi droppede Sanptun og fulgtes med dem til Horsens. Vi valgte at sejle ind i bunden af trafikhavnen, hvor der er lavet en ny gæstehavn til ca. 20 både. Var lidt spændt på, om der var plads. Der var masser af plads, der lå kun en enkelt båd. Det var et rigtig dejligt gensyn med Jakob, Maiken, Julie og Kasper og en god G&T. Med sejlerhilsen fra Inge Lise og Martin.

Falsled - Kolding (torsdag) d. 7. maj 2020
Vi havde aftalt at mødes på havnen i Falsled kl. 07:00 og med knap 1½ times kørsel til Falsled, skulle vi tidligt op. Vi havde fået Morten til at hente os på havnen i Kolding (så havde vi bilen på havnen, når vi kom hjem med båden). Inge Lise ville godt med til Falsled og være med til at sejle båden hjem. Morten ville så hjælpe os med at håndtere masten og rigge båden til i Falsled. Alt forløb efter planen, og kl. 09:00 var vi klar til at kaste fortøjningerne og sætte kurs mod Kolding. Det luftede pænt, men vinden skulle lægge sig i løbet af dagen, så det skulle nok gå. Vinden lagde sig nu ikke så meget som lovet, så det blev med lidt sprøjt på dækket. Vi havde ikke fået sat sejl på, så det var en tur for motor. Der var bedst inde under sprayhooden og med sol ind i cockpittet. Der var ikke mange både på vandet, men de, der var, førte alle det danske flag - det var lidt specielt. Normalt er her mange tyske sejlere, men Danmark er stadig lukket for udenlandske sejlere på grund af Coronavirussen. Vi ankom til Kolding kl. 15:30 efter ca. 38 sm. Vi havde en del kraftig modstrøm op gennem Lillebælt. Vi ligger nu fortøjet på vores plads i Kolding Nordhavn og skal nu have gjort båden klar til årets sejlture. Vi havde oprindeligt planlagt at deltage i FTLF’s flotille til Skotland (er med i planlægningsgruppen), men på vej hjem til Kolding fik vi en e-mail fra FTLF, hvor de aflyser alle flotiller i år, så det bliver ikke til noget med en tur til Skotland i år. Det kom nu ikke som en stor overraskelse. En sejlerhilsen fra besætningen på Nausikaa.

Vester Hæsinge (hal) - Falsled (onsdag) d. 6. maj 2020
Så kom vi i vandet med lidt forsinkelse. Det var oprindeligt planen, at vi skulle have været søsat i mandags, men et lille uheld under transporten forsinkede søsætningen. Der skulle en lille reparation til, inden vi atter var klar til at komme i vandet. Søsætningen gik helt efter planen, og båden ligger nu i Falsled havn. Det var planen, at vi ville rigge båden til i dag, men vi var for lidt mandskab til at tumle masten, og der var ingen hjælp at hente på havnen i Falsled, så vi udsatte det til i morgen tidlig. Det var også lige før, at det blæste for meget til at rigge båden til i dag. Det blæste med en frisk vind ude fra havet, og det var hundekoldt. Vi aftalte med Jens (bådebyggeren), at vi skulle mødes på havnen i morgen kl. 07:00. En kold hilsen fra skipper.

Vælg fra hvilket år du vil se logbogen: »2020«  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001