Logbog for 2003

Her kan du se vores logbog, vi forsøger at holde den opdateret men det er klart at der kan være perioder hvor det ikke er muligt for os at skrive i den.

Båden på land fredag d. 24. oktober
Det blev en kold fornøjelse at tage båden på land. Vi fik en snebyge medens vi tog masten af, men alt forløb uden problemer og nu står den trygt og godt i stativet og venter på at det bliver forår. Det blev et nogelunde godt år - 2003 - rent vejrmæssigt. Fra sommerferiens start og langt hen på efteråret var det et super vejr, men foråret og forsommeren var meget kold, men det er næsten glemt. Vi fik sejlet en del i år og logen viser nu 2202 sm mere end den gjorde i foråret.

Bogense - Kolding lørdag d. 18. oktober 2003
Det blev slet ikke så koldt at overnatte i båden som vi havde regnet med, selv om vi slukkede oliefyret da vi gik til køjs, kunne vi nemt holde varmen til vi skulle op, det er nok fordi båden var godt varmet igennem i går. Det var et lidt andet vejr vi stod op til, overskyet og en jævn SV-lig vind, solen gør nu meget. Vinden blev hverken NØ-lig, som de først lovede eller NV-lig, men lige i mod fra SV. Det endte med at vi startede motoren og sejlede hjem til Kolding, selv om det kun er lørdag. De melder mulighed for regn i morgen, koldt, regn og blæsende, så er det ingen fornøjelse længere. Vi sejlede hjem og gik igang med at tømme båden og gøre den klar til at komme på land.

Årets sidste sejltur Kolding - Bogense fredag d. 17. oktober 2003
Det har været et pragtfuldt vejr i efterårsferien, desværre har vi ikke haft fri. De melder omslag i vejret og i dag skulle blive den sidste dag med sol i denne omgang. Vi ville godt have en god sejltur at slutte året med, så vi holdt lidt tidlig fri i dag og satte kurs mod Bogense. De havde lovet SV-lig vind i dag og NØ-lig vind i morgen, så ville det passe fint med Bogense, vi havde ellers talt om at slutte på Bågø, men det blev altså Bogense. Der var desværre ikke så megen vind så vi kunne sejle for sejl så det blev en tur for motor. Det har været MEGET koldt i nat, da vi kom ned til båden var der 3 grader i kahytten, men det fik oliefyret styr på, så da vi nåede Bogense var båden varmet godt igennem og vi led ingen nød. Det blev til en hyggeaften foran fjernsynet, det er første gang vi sådan rigtig har brugt det i år, så skulle det være så var det sidste change. Her til aften har de ændret vejrmeldingen så nu skulle vi få jævn NV-lig vind i morgen og overskyet, men tørt.

Dyvig - Kolding søndag d. 5. oktober 2003
Sidste etape på Tysklandsturen 2003. Vi var klar til afgang kl. 09:00 fra Dyvig og for engang skyld havde vi en flot vind. Vinden var i vest, så det blev med slæg på skøderne op til Stenderup Hage i et flot solskin, en rigtig dejlig tur og en flot afslutning på mandeturen 2003. Vi var i havn kl. 16:30 og Jakob og Morten havde fundet ud af, at der gik et tog til Århus kl. 16:44, det nåede de ved hjælp af Jens, der kørte dem til banegården, en lidt forjaget afslutning. Vi fik sejlet i alt 156 sm incl. kryds. Alle var enige om, at det havde været en fin tur og at vi måtte se om vi ikke kunne gentage den til næste efterår, helst lidt tidligere på året.

Kappeln - Dyvig lørdag d. 4. oktober 2003
Vi skulle lige op i byen og købe lidt ind inden vi sejlede, men det blev nu ikke til så meget, der er ikke ret meget, der kan betale sig at købe i Tyskland, ikke engang spiritus, efter afgiften i Danmark er sat ned d. 1. oktober. Vi var klar til afgang ved tolvtiden og vinden var i drillehumør. I går havde vi sydlig vind - lig imod, i dag er vinden drejet til nordvest og vi havde den imod igen, men der var så meget, at vi kunne sejle for sejl. Det blev kryds op til havnen i Sønderborg, og derefter lagde vinden sig og det blev for motor op gennem Alssund til Dyvig. Det var blevet mørkt inden vi nåede renden ind til Dyvig, så vi måtte have lygten frem for at finde sømærkerne og fandt ind uden problemer. Jakob og Morten havde købt ind i Kappeln til ølsmagning, det var ikke den helt store succes for at sige det mildt, de fleste øl blev hældt ud til fiskene. Nå, så kunne vi da tage en kop irsk kaffe, men ak - skipper havde glemt piskefløden, det var ikke populært og vil nok blive husket mange år frem i tiden, pokkers osse.

Sønderborg - Kappeln d. 3. oktober 2003
Det blev en kold nat i Sønderborg med tåge om morgenen, men ved 10 tiden var det sejlvejr. Vinden var svag sydlig, altså lige imod. Vi forsøgte at krydse ned langs den tyske kyst, men det blev ikke rigtig til noget, der manglede et par m/sek, så vi startede motoren og sejlede til Kappeln og kom lige netop forsent til at komme igennem den nye klapbro, den lukkede ned da vi nærmede os, så vi fandt en ledig plads i en af havnene før broen og blev der. Der er ikke længere til byen, så hvorfor flytte. Vi fik en god frokost inden vi gik op for at bestille bord til om aftenen. Det har været helligdag i Tyskland i dag, så alt var optaget, vi kunne få et bord efter kl. 21, det sagde vi ja til, vi ville op og spise 'øgleben', som vi kalder dem, det er på grund af størrelsen og det fik vi og de var lige så store som vi husker dem. Der var noget mere liv på havneknejperne her i Kappeln end i Sønderborg, så det blev lidt sent for nogle, inden de fandt tilbage til båden.

Tysklandsturen 2003 Kolding - Sønderborg d. 2. oktober
Så lykkedes det alligevel at komme afsted på den årlige mandetur, som normalt går til Tyskland. Det er lidt sent på året, men vejret ser ud ti at arter sig pænt. Vi havde aftalt at sejle fra Kolding kl. 08:00 med følgende besætning: Jens Holm Nielsen, Jakob Lykke Hansen, Morten Pedersen og skipper - Martin Hansen. Det var vindstille da vi forlod Kolding, så det blev for motor de føste timer. Vi havde talt om at sejle helt til Kappeln i dag og havde sat kursen ned mellem Bogø og Årø, men syd for Bogø kom der lidt vind og vi ændrede planere. Vi kunne ikke nå Schleimünde for den svage vind vi havde, men Sønderborg skulle kunne nås, så vi satte kurs mod Alsfjord og Alssund. Genakkeren kom op og vi fik en fin sejltur indtil vi kom i læ af træerne i Alssund og måtte starte motoren. Vi nåede Sønderborg kl. 17:20. Efter en dejlig middag ombord, blev der tid til en tur for at se på værtshusene i Sønderborg, det var lidt af en skuffelse, det var et meget ungt publikum.

Årø - Kolding øndag d. 21. september
Det var helt stille, da vi ud på de små timer gik tilbage til havnen, men kl. halv syv vågnede jeg ved at vi var ved at falde ud af køjen. Det var pludselig begyndt at blæse 18-20. m/sek. fra modsatte retning, som det blæste i går da vi fortøjede, så der blev pludselig leben på Årø havn. Den kuling de havde varslet i går den kom. Vi fik meget varierende vind i løbet af formiddagen, men den lå for det meste over de 15 m/sek. fra SV, så det blev en meget hurtig tur for sejl hjem fra Årø. Det blev en noget anderledes weekend end vi havde planlagt, men vi havde et rigtig hyggeligt træf og mødte nogle rigtig søde mennesker, der var på vej ud i den store verden. Vi fik også sejlet og slappet af, hvilke er målet med vore ture i weekenden.

Fænøsund - Årø (FTLF Træf) lørdag d. 20. september
Det blev lidt sent inden vi slap bøjen i Fænøsund på grund af meget tæt tåge, men ved halv elleve tiden var der så megen sigt at vi havde lyst til at sætte kursen mod Kalvø. Målet blev imidlertid ændret undervejs. De ændrede vejrmeldingen or i morgen. Nu skulle det blive hård SV-lig vind op til kuling 15 m/sek. i morgen og så gad vi ikke skulle over skydeområdet syd for Halk, hvis der nu var skydning, så vi ændrede målet til Årø. Det så imidlertid ikke ud til at der var plads på Årø, der lå rigtig mange både inde på Årø, men vi gik alligevel ind i havnen for at se om der ikke skulle være en enkelt ledig plads, der var flere. Det viste sig, at det var Langtursejlerne (FTLF), der havde efterårstræf på Årø. Da vi kom tilbage fra en lang travetur stod forgasten og bankede på vor prædikestol. Han ville invitere os til fest i forsamlingshuset om aftenen. Vi var godt nok ikke tilmeldt, men vi kunne ikke ligge der med klubsanderen oppe og ikke deltage, så vi rystede op med deltager gebyret og klædte om til fest. Det fortrød vi ikke, det blev en rgtig hyggelig aften med helstegt pattegris og god musik. Det havde vi ikke drømt om da vi sejlede hjemmefra.

Kolding - Fænøsund (KS bøje) fredag d. 19. september
Så blev det atter weekend. Py-ha man bliver helt forpustet så hurtig tiden flyver afsted. Det er stadig et helt fantastisk sommervejr med temp. op til 25 grader. Vi havde talt om at sejle til Kalvø i denne weekend, men vi ville ikke have travlt, så vi besluttede at sejle til Fænøsund i aften og se om vi kunne finde et sted at droppe ankeret. Vi var heldige, der var en ledig KS bøje, som vi tog. Det blev en rigtig flot og lun aften, en aften hvor det var svært at tage sig sammen til at gå til køjs. Det var en god start på weekenden.

Brejning - Kolding søndag d. 14. september
Vi vågnede til et pragtfuldt vejr og drak morgenkaffe oppe i cockpittet. Der var en smule vind fra SV og vi satte sejlene og det gik fint ned til Kasseodde Fyr, men så kom vi i læ og fik modstrøm og startede motoren og sejlede for den til Kolding. Det blev en flot sensommer weekend med et rigtig flot vejr og vi nød det. Igen en meget afslappende weekend, hvor vi fik ladet op til den kommende uge.

Kolding - Brejning lørdag d. 13. september
Sikke et pragtfuldt sommervejr vi havde fået. De havde meldt sol og op til 22 grader og det holdt. Vi var inviteret til 60 års fødselsdag på Børkop Vandmølle af Hans Valenta og havde besluttet at slå to fluer med et smæk. Tage på weekendtur og tage il fest. På grund af sen hjemkomst fra Helsingør i aftes kom vi først afsted i dag - lørdag. Vi havde vind indtil vi havde passeret Kasseodde Flak, ikke meget men nok til at vi kunne sejle for sejl, en fin tur. Det var som agt et pragtfuldt vejr, så det blev til en drinks i cockpittet inden vi skulle til og afsted. Vi havde regnet med, at vi ville ringe efter en taxa, men der var ingen der gad kører med os, turen var nok for kort, så vi måtte pakke cyklerne ud og cykle til Børkop. Det gik da også fint og vi var der til tiden. Det var en rigtig hyggelig og flot fest Hans holdt for familie, venner og bekendte. Da vi skulle tilbage til havnen bestilte vi en taxa, vi havde ingen lygter eller overtøj med, vi fik det bestilt, men han kom aldrig og vi kunne ikke ringe ham op igen. Det endte med at personalet på Vandmøllen kørte os ned til havnen.

Haderslev - Kolding søndag d. 7. september
Vi vågnede til et kedeligt vejr i Haderslev, det regnede, var tåget men lunt. Morten ringede i aftes og spurgte om vi gav morgenkaffe, hvis de kom med rundstykker. Vi synes det var lidt langt at køre, men Susanne, Marie-Louise og Morten dukkede op som aftalt. Da vi var færdig med at spise morgenmad holdt det op med at regne, det var stadig temmelig diset men lunt. Jeg spurgte om de havde lyst til at sejle med til Kolding, jeg vidste ikke rigtig for Susanne var højgravid, men det ville de MEGET gerne, så vi fik pakket sammen og kom afsted. Det blev motorsejlads ud ad Haderslev Fjord på grund af manglende vind. Da vi kom ud til Lillebælt kom der lidt vind og det endte med at vi fik en fin tur hjem for sejl. Så lykkedes det at få famlien fra Lindved med ud at sejle i år - skønt. Det blev en rigtig god weekend.

Jazzfestival i Haderslev lørdag d. 6. september
Det blev en fin og rolig nat for 'anker' i Haderslev Fjord og vi fik en fin tur for sejl ude fra Djævleøen og ind til Haderslev by. Herbert og Tove i 'Gambler' havde også fundet til Haderslev og skulle også til festival. Sikke et vejr vi havde til Jazzfestivallen, stille, sol, og lunt. Folk sad uden for teltet og nød det gode vejr og hørte på musiken. Det var rigtig god musik, efter vor smag, leveret af bl.a. Vestre Jazzværk, The Old Jazzmen, Paul Harrison Int. Band og Dansk Svensk Jazzforsyning. Det blev en rigtig fin dag i Haderslev.

Kolding - Haderslev Fjord fredag d. 5. september
Vi havde oprindeligt planlagt at sejle til Bogense i denne weekend på grund af vejrmeldingen. De havde meldt regn over de SY-lige egne og Ø-lig vind på søndag, men det havde de ændret i løbet af dagen i dag. Nu meldte de regn over hele landet og frisk til hård SV-lig vind til søndag, så vi ændrede planer og satte kursen syd på. Da der var Jazzfestival i Haderslev var det ikke svært at vælge målet for turen. Det var næsten vindstille, da vi forlod Kolding og vinden lagde sig helt inden vi kom ud i Lillebælt, så det blev en tur for motor. Vi havde regnet med at sejle helt til Haderslev, men da vi var kommet lidt sent afsted fra Kolding, blev det for mørkt til at sejle helt ind til Haderslev. Vi var heldige, da vi nærmede os Djævleøen, sejlede der en båd fra en af pælene neden for Fjordholm og vi fik en pæl helt for os selv og slap for at droppe ankeret. Heiberg lå ved en af de andre pæle og havde også planer om at sejle til Haderslev i morgen.

Juelsminde - Kolding søndag d. 31. august
De havde lovet ned til 5 grader i nat, og det var meget koldt da vi stod op. Det var forholdsvis pænt vejr fra morgenstunden, men inden vi var færdig med morgenmaden begyndte det at trække sammen inde over land. De havde lovet frisk NV-lig vind, men det holdt ikke en meter. Vi fik frisk SV-lig vind til turen hjem, så det blev en lang tur hjem fra Juelsminde, kryds hele vejen. Normalt regner vi med ca. 25 sm til Juelsminde, vi loggede 33 sm i dag. Trods det dårlige vejr havde vi en dejlig weekend og hvor vi fik slappet af og fik tankerne væk fra arbejdet.

Fredericia - Juelsminde lørdag d. 30. august
Det regnede stadig da vi stod op lørdag morgen i Fredericia, men de havde lovet opklaring fra nord i løbet af formiddagen, så vi besluttede at sejle nord på. Det har været koldt i nat, der var kun 15 grader i kahytten da vi stod op. De havde lovet frisk (10 m/sek) NV-lig vind til i morgen, så Juelsminde ville passe fint. Vi startede for motor, på grund af manglende vind og regn. Da vi nåede Kasseodde Flak klarede det op og vi fik en jævn SV-lig vind på resten af turen til Juelsminde, det endte med at blive en fin sejltur. Det var nu en meget kort opklaring for vi havde knapt fået fortøjet før den første byge trak ind over Juelsminde og der kom mange og de var kraftige. Det kneb med at finde et ophold i bygerne, så vi kunne komme ud og se på byen, men det lykkedes langt om længe. Det er ikke sejlvejr. Vi har talt med havnefogeden, han fortalte at Erik Frandsen, som vi har købt båden af, lever endnu, men han er meget sløj.

Kolding - Fredericia fredag d. 29. august
I går havde vi årets første rigtige efterårsdag med regn og blæst. Udsigten for den kommnde weekend se ikke for lovnde ud, men vi 'skulle' ud og sejle, vi længtes efter at komme ud og slappe af. Det var hårdt at komme på arbejde efter den dejlige sommerferie. Der lå et meget kraftigt regnområde lige syd for os, men de havde lovet at det ikke ville komme nordligere end Haderslev. Det havde det bare ikke hørt, for vi var kun lige kommet uden for havnen før det begyndte at regne og det var ikke stille regn. Vi havde planlagt at sejle til Juelsminde og så evt. fortsætte i morgen til Horsens, hvor der var Middelalderfest, men da vi nåede den Nye Lillebæltsbro regnede det så kraftigt, at det kneb med at se noget som helst. Det styrtregnede. Vi valgte at gå ind i Fredericia og overnatte der og afvente vejret i morgen.

Torø-Kolding søndag d. 10. august 2003
Så er vi tilbage i hjemhavnen efter en rigtig god sommerferie med et drømmevejr, sol, varme og rolige vindforhold (skipper kunne godt have tænkt sig lidt mere vind, men jeg klager ikke). Turen fra Torø blev delvis for sejl (læns), men vinden lagde sig og besætningen forlangte at motoren blev startet, så vi kunne få lidt luft, de var ved at få hedeslag. Vi nåede atter i år vort mål for sommerferien, nemlig Gotland og vi kom enda Gotland rundt. Det blev til 1112 sm og en masse gode oplevelser. Det var en meget solbrændt besætning, der gik i land i Kolding, nogle havde fået lidt for meget sol de sidste dage og vi blev skånet for uheld, det værste uheld vi havde, var en vandmelon der løb ud i kistebænken, det lugtede ikke særlig godt kan jeg meddele.

Lundeborg-Torø (for anker) lørdag d. 9. august 2003
Det blev en rigtig skøn dag for sejl. Vi havde 6-8 m/sek. fra øst, altså læns det meste af vejen, sol og 32 graders varme, den varmeste dag i år. Vi havde talt om at sejle til Bjørnø, men det dur ikke i østenvind, så vi fortsatte. Dyreborg og Lyø var fyldt op så vi havnede nord for Torø, hvor vi lod ankeret gå. Det passede os fint for vi kunne godt tænke os at komme forholdsvis tidligt hjem i morgen. Det blev igen en flot aften ombord med en fantastisk flot solnedgang, som rigtig kan nydes fra denne ankerplads.

Karrebæksminde-Lundeborg fredag d. 8. august 2003
Vi skulle til at vende snuden hjemad, ferien var snart slut, så vi satte kurs mod Fyn. Vor mål for dagen var Lundeborg. De havde taget en ny lystbådehavn i brug d. 1. juli og den ville vi godt se når vi nu var på de kanter. Der blev logget ca. 35 sm. på enne tur og det blev en gentagelse af i går. Vindstille det meste af turen og når der kom lidt vind sejlede vi for sejl, det blev til ca. 1 time for sejl alt i alt. Det var en rigtig flot havn de har fået lavet i Lundeborg, men der er ALT for smalt imellem pælene. Alle skulle kante sig og mase for at komme ind, det dur ikke. Det var lige før vi begyndte at klage over varmen, det var godt det luftede fra SØ, altså ude fra vandet, ellers havde det ikke været til at holde ud og så melder de endnu varmere i morgen. Endnu en flot aften ombord på Nausikaa.

Præstø-Karrebæksminde torsdag . 7. august 2003
Vi var holdt op med at lytte til vejrmeldingen, det plejer vi ellers at gøre 3 gange om dagn, men den lød hver gang på sol, svag skiftende vind og temp. op omkring 30 grader, så vi kunne bare sejle derhen hvor vi havde lyst, det blev alligevel for motor. Hvis der kom lidt vind rullede vi sejlene ud og det lykkedes os at få sejlet ca. 1 time for sejl dag. Vi havde valgt Karrebæksminde som målet for turen i dag. Der er ikke ret langt fra Præstø til Karrebæksminde over land, men ad vandvejen løb det op i næsten 54 sm. Vi havde valgt Karrebæksminde, da vi ikke havde lyst til at besøge Vejrø igen, den sagde os ikke ret meget, da vi besøgte den på vejen ud og så er der ikke meget andet i nærheden. Jeg ville også godt se den nye havn - Søfronten - de havde bygget. Det var en rigtig flot havn med masser af ledige pladser.

Smygehamn-Præstø onsdag d. 6. august 2003
Det var så sidste gang vi hejste det svenske gæsteflag, det passede mig fint, for det var helt slidt op og hang i laser, så inden vi skal til Sverige næste gang skal vi have anskaffet et nyt. Det blev en lang tur, ca. 51 sm, for motor på grund af manglende vind og det blev en varm tur, temp. nærmede sig de 30 grader. Det var noget af en algesuppe vi sejlede . Der er efterhånden langt imellem de danske havne vi ikke har været sejlende til, Præstø var en af dem, så derfor valgte vi den havn og det var en positiv oplevelse. Vi havde inviteret nogle af Launy og Anne Lis's venner - Mogens og Winnie - til middag ombord på båden. Det blev en rigtig hyggelig aften i Præstø.

Kåseberga-Smyggehamn tirsdag d. 5. august 2003
Det blev en fin dag for sejl i 4-5 m/sek på kryds og igen i dag sprang vinden flere gange op til 60 grader. Det blev en af de korte ture på vejen hjem, i følge kortet er der ca. 24 sm, men det lykkedes os aligevel at sejle godt 33 sm. Ligesom i Kåseberga var der en stank af råden bund i Smygehamn, det gælder vist for alle sydsvenske havne. Sikke en aften vi havde i Smygehamn med sol, varme og vindstille og så legede vi turister og besøgte Köpmansmagasinet, Smygehuk, kalkovnen m.m. Der ligger forøvrigt en rigtig god fiskeforretning nede på havnen.

Christiansø-Kåseberga mandag d. 4. august 2003
Det blev en mærkelig dag ret sejladsmæssig. De havde ikke lovet ret megen vind, men der kom alligevel 5-6 m/sek fra NV så det kneb med at holde op nord om Bornholm, men pludselig lagde vinden sig for så at komme fra en anden retning og sådan fortsatte det hele dagen. Det er ikke til at sejle i når vind og bølger ikke kommer fra samme retning, men vi kom da til Sverige, Kåseberga efter en del kryds og lidt motorsejlads til sidst. Det blev en forloldsvis lang tur i følge loggen - ca. 44 sm, jeg tror der er 34 sm i lige linie. Nu vi var i Kåsegerga skulle vore gæster opleve en af Sveriges store turistattraktioner nemlig 'Ales Stenar', der er en meget stor stensætning fra vikingetiden. Den ligger lige ovenfor havnen, så det er bare op ad bakken og så er man der. De oplevede den i solnedgang.

Utklippan-Christiansø søndag d. 3. august 2003
Vejrmeldingen lød på svag vind fra skiftende retninger og det kom til at holde stik. Da der ikke var nogen vind at tage hensyn til, jeg har aldrig set Østersøen så blank, den var som et spejl det meste af dagen, og Launy og Anne Lis aldrig havde været på Christiansø (det var 21 år siden vi havde været der sidst) kunne vi lige så godt bede autopiloten sejle os til Christiansø, det er godt nok lidt af en omvej. men der var tid til det. Det var en tur på ca. 47 sm. Vi ankom til Christiansø, da turisterne var ved at forlade øen med færgen, så der var god plads til at gå rundt og opleve/genopleve øen. Der var noget så dejligt i det skønne sommervejr. Der var en ulempe ved at komme efter turisterne, de havde købt ALLE sildene, de berømte sild fra Christiansø var total udsolgt.

Kristianopel- Utklippan lørdag d. 2. august 2003
Vejrmeldingen varslede en frontpassage i dag med regn og torden, det skulle så blive rigtig sommer efter fronten med temp. på op til 30 grader. Vi mærkede nu ikke meget til fronten, det holdt næsten tørt og torden så vi ikke noget til. Endelig lidt vind så vi kunne sejle for sejl, vi havde en jævn vestlig vind og fik en fin tur til Utklippan, en tur på ca. 24 sm. Det var anden gang vi var på Utklippan i år, det passede fint med et stop der før turen over til det sydlige Sverige og så havde Launy og Anne Lis aldrig været på Utklippan. Vi havde ikke ligget der ret længe, før Lenét fra Skælskør med Esben ved roret kom sejlende og lagde sig uden på os. Han var på vej hjem fra en tur gennem Götakanalen og havde sat Lene af i Kalmar. Vi havde en hyggelig aften på Utklippan med bl.a. en rotur over til Södraskär.

Kalmar-Kristianopel fredag d. 1. august 2003
Vi stod op til endnu en skøn sommermorgen. Det var meget varmt, der var en smule vind, men den kom fra NØ, altså læns på turen til Kristianopel, så det føltes som om der var vindstille. Det lykkedes os at holde gang i båden i godt en time, men så lagde vinden sig og vi måtte atter have gang i motoren. Launy og Anne Lis stod og tog i mod os i Kristianopel, de skal sejle med os hjem til Kolding, Jakob og Maiken afmønstre og tager bilen hjem. Vi var lidt heldig, vi havde ikke ligget ret længe i Kristianopel, da en tåge kom rullende ind over området og lukkede det hele, der var meget begrænset sigt medens tågen lå der. Turen i dag var på ca. 30 sm.

Borgholm-Kalmer torsdag d. 31. juli 2003
Sikke en sommerdag, sol, vindstille og temp. over de 25 grader . Det er lige før vi begynder at klage over varmen, men kun lige før. Vi sejlede de 17 sm. fra Borgholm til Kalmer for motor på spejlblankt vand. Vi har besøgt Kalmer Slot i dag og ellers nydt vejret og feriestemningen i havnen.

Byxelkrok-Borgholm onsdag d. 30. juli 2003
De havde lovet kraftige regnbyger med torden i dag, men dem så vi ikke noget til. Vi havde overskyet det meste af dagen, men tørt, stille og meget varmt. Vi forsøgte at sejle for sejl, hver gang der kom et vindpust, men det blev motorsejlads det meste af vejen. Det var en halvtom havn vi kom ind til i Borgholm og meget rolig i forhold til det vi husker fra sidste gang. Ferieperioden for i år er ved at være slut. Vi var en tur oppe og aflægge Borgholm ruinen et besøg.

Klintehamn-Byxelkrok tirsdag d. 29. juli 2003
Det blev alle tiders dag rent sejladsmæssigt. De havde lovet nordlig vind 6-9 m/sek. og det kom til at holde stik. Vi havde en foran for tværs og det gik stærkt. Der stod noget sø mellem Gotland og Øland, mere end jeg havde regnet med, men den gik rigtig godt i søen så det blev en meget hurtig tur. Byxelkrok er en rigtig feriehavn med alverdens boder med tøj, røget fisk, hjemmesløjd, restauranter m.m.

Klintehamn mandag d. 28. juli 2003
Vi havde besluttet at tage på udflugt til Stora Karlsø i dag. Det var en fin tur og en stor oplevelse. Der er et rigt fugleliv og flora på øen. Det var dårlig planlægning, der bevirkede, at vi tog en turbåd ud til Stora Karlsø. I søkortet står der, at al adgang er forbudt mellem 15/03 og 15/08, men den grønne cirkel var brudt ved anløbsbroen, når man så godt efter. Det er tilladt at anløbe Stora Karlsø med lystbåd og havde jeg vidst det var vi selv sejlet derud. Maiken fik et ben i klemme, da hun ville støde fra på en båd, der blev taget af strømmen, som jeg skrev om i går, hun slap heldigvis med blå mærker.

Burgsvik-Klintehamn søndag d. 27. juli 2003
Endnu en dejlig sommerdag med sol, let vind og varmt. Vi havde en sydlig vind, så det blev en lænser for let vind, men der var vind nok til at sejle for sejl. Klintehamn er en speciel havn, som man skal tage sig i agt for. Lystbådehavnen er i en kanal, hvor strømmen vender hele tiden og er meget kraftig op til 5 knob. Vi var heldig at fortøje i en periode hvor der ikke var nogen strøm, men vi havde knapt fået fortøjet før der kom en meget kraftig udadgående strøm. Klintehamn er et dejligt sted med indkøbsmuligheder inden for rimelig afstand.

Herrvik-Burgsvik lørdag d. 26. juli 2003
Det blev turens første rigtige regnvejrsdag. Vi havde besluttet at tage turen hele vejen syd om Hoburg, det sydligste punkt på Gotland, en tur på ca. 60 sm. Der var ikke megen vind at gøre godt med, i perioder under 2 m/sek og det lige imod, så det ville tage lang tid for sejl så det blev endnu en tur for motor, den er godt nok blevet rørt i år. Burgsvik er ikke noget at skrive hjem om. Det er en mole man fortøjer inde bag ved og ellers er der intet i miles omkreds, men udmærket som overnatningshavn.

Fårøsund-Herrvik
Jens-Erik og Birgitte afmønstrede i Fårøsund. De tog bussen til Visby, hvorfra færgen sejlede dem til Oskarshamn, hvor deres bil stod. Da vi havde vinket farvel til dem sejlede vi syd på gennem Fårøsund for at sejle ned langs østsiden af Gotland. Det blev en rigtig fin dag rent sejladsmæssigt. Vi havde kryds det første stykke (sydlig vind), men så drejede vinden til øst og vi kunne holde op ned langs kysten og havnede i Herrvik. Vejrmæssigt var det så som så. Det var overskyet, varmt og diset, men holdt tørvejr. Vi manglede solen. Herrvik er en forholdsvis stor fiskerihavn med en fin lystbådehavn, men der er meget langt til indkøbsmuligheder.

Fårøsund-Herrvik fredag d. 25. juli 2003
Jens Erik og Birgitte afmønstrede i Fårøsund. De tog bussen til Visby, hvorfra færgen sejlede dem til Oskarshamn, hvor deres bil stod. Da vi havde vinket farvel til dem sejlede vi syd på gennem Fårøsund for at sejle ned langs østsiden af Gotland. Det blev en rigtig fin dag rent sejladsmæssigt. Vi havde kryds det første stykke (sydlig vind), men så drejede vinden til øst og vi kunne holde op ned langs kysten og havnede i Herrvik. Vejrmæssigt var det så som så. Det var overskyet, varmt og diset, men holdt tørvejr. Vi manglede solen. Herrvik er en forholdsvis stor fiskerihavn med en fin lystbådehavn, men der er meget langt til indkøbsmuligheder.

Lauterhorn – Fårøsund onsdag d. 24. juli 2003
Vi vågnede atter til et pragtfuldt sommervejr, det er ved at blive en vane, i naturhavnen Lauterhorn. Vi havde kun planlagt en kort tur til Fårøsund, hvor Jens Erik og Birgitte skal med en bus i morgen formiddag, så der var god tid til en tur i gummibåden med Birgitte og en svømmetur i havet ( ca. 21 grader) inden afgang. Vinden var ca. 2 m/sek fra nord, så vi drev stille og rolig for spilet genua ned gennem Fårøsund til Fårøsund Marina. Der er ikke meget at se i Fårøsund, der er en færgehavn for færgerne over til Fårø, så der blev slappet af.

Lickershamn – Lauterhorn tirsdag d. 23. juli 2003
Vi stod op til en skøn morgen med let til jævn vind fra nord. Det blev til en pragtfuld sejltur på godt 20 sm. for genakker op til den skønne naturhavn Lauterhorn, hvor der er en lille fiskerihavn. Selv om det luftede godt fra nord var det stadig meget varmt, et rigtigt drømmevejr. Der var et opslag på havnen, der fortalte at der var cykler til leje 1,7 km. fra havnen, så vi besluttede at trave en lille tur for at leje cykler og cykle en tur ud og se rauker. Vi tog turen igennem Digerhuvuds naturreservatet og videre op til Langhammarshammeren. Turen tilbage gik gennem Fårø, så det blev til over 20 km. Og en øm bagdel. Der er meget flot i Lauterhorn.

Visby – Lickershamn mandag d. 22. juli 2003
Alt vel ombord. Nu trænger vi til at komme væk fra al den larm her i Visby. Vejret var ikke som det plejer at være, der var kommet skyer på himmelen og det så truende ud. Det endte da også med et par lette byger. Vi forlod Visby efter morgenmaden og satte kurs mod Lickershamn, en tur på ca. 15 sm. så det var til at overse. Vinden var svag til let nordlig (agten for tværs) så vi forsøgte med genua, men det blev til for lidt, så satte vi genakkeren og det hjalp, men vinden lagde sig helt så vi måtte have jerngenuaen til hjælp. Lickershamn er en lille fiskerihavn i nærheden af rauken Jungfuen, som vi selvfølgelig travede ud til. Der blev grillet laksekoteletter på kajen om aftenen.

Visby søndag d. 21. juli 2003
Vi nåede i går vort mål for ferien 2003 – Gotland, så nu skulle der for alvor holdes ferie. Der var lidt for kedeligt og for langt til alle faciliteterne hvor vi havde fundet en plads i går, så da der blev ledige pladser inde i gæstehavnen forhalede vi. Vejret var næsten for godt. Solen bagte fra en skyfri himmel og temp. lå mellem 25 og 30 grader, men vi skulle ud og opleve Visby og det var en oplevelse. Ringmuren omkring Visby er imponerende og byen inden for muren er rigtig hyggelig. Det er en rigtig ferieby, hvor hver andet hus er en restauration. Der var liv og glade dage og larm, men vi havde selv valgt at flytte ind i gæstehavnen.

Oskarshamn – Visby lørdag d. 20. juli 2003
Vi vågnede til det skønneste sommervejr, sol fra en skyfri himmel, varmt og desværre ingen vind, men vi havde besluttet at sejle til Gotland, som er vort mål med ferien i år. Det blev en meget lang dag for motor, godt 10 timer og 67 sm. Det er noget af en algesuppe vi sejlede over i. Vandet er helt brunt af alger og det er tiltaget meget de sidste par dage. Det var en fyldt Visby havn vi kom ind til, men fandt efter nogen søgen en plads langs yderkajen, hvor vi lige kunne kile os ind. Bortset fra, at der var langt til alting og udsigten ikke var noget at skive hjem om, så lå vi udmærket.

Oskarshamn fredag d. 19. juli 2003
Overliggerdag i Oskarshamn, hvor vi skulle have provianteret, tanket disel, vand og ladet batterierne op. Sidst på eftermiddagen ankom Jakob, Maiken, Jens Erik og Birgitte, som skulle sejle med os den kommende tid. Vi slappede rigtig af og nød det flotte sommervejr.

Sandvik - Oskarshamn fredag d. 18/07/2003
Det var igen meget tåget da vi stod op, men dem der lå inden for os ville afsted, vi valgte at sejle sammen med dem trods tågen. Navigatoren var sat på Oskarshamn, så det var bare at lytte og fölge den. Efter ca. en halv time lettede tågen og det blev et fantastisk flot vejr og vi kunne sejle for sejl og holde Oskarshamn op. N-lig vind o 5 m/sek, 28 grader og sol, hvad kan man önske sig mere. Vi ligger nu i Oskarshamn og venter på Jakob, Maiken og hendes foräldre, der skulle komme i morgen.

Färjestaden - Sandvik torsdag d. 17-07-2003
Det vat meget tåget da vi stod op og det blev nästen middag inden vi kom ud af havnen. Vinden var igen lige imod og ret svag så det blev en tur for motor til Sandvik. Vi var overrasket over hvor få både der har väret i de forskellige havne, vi har kunnet välge og vrage mellem pladserne, men det var ikke tilfäldet i Sandvik. Det lignede mere en sommerferiehavn. Alle pladser ved böjerne var optaget og man lå langskibs langs kajen. Vi kom til at ligge som nr. 6 og fik 4 uden på os. Det blev en pragtfuld sommeraften i Sandvik, dog spoleret lidt af myg.

Degerhamn - Färjestaden onsdag d. 16-07-2003
Sikke en morgen vi vågnede til. Sol fra en skyfri himmel og varmt. De melder svag til let NÖ-lig vind drejende til öst i löbet af dagen og 25-29 grader og det skulle fortsätte. Vi satte sejl og begyndte at krydse op mod Kalmar. Det blev en lang dag for sejl i let til tider meget let vind, men efter godt 7 timer nåede vi Färjestaden. Det var en meget tom havn vi kom ind til, vi kunne välge og vrage mellem pladserne. Det er et rigtig bade- og feriested vi er havnet i. Vi er nu ikke langt fra Oskarshamn, hvor vi skal väre på lördag, så vi har god tid og nyder det flotte sommervejr.

Utklippan - Degerhamn tirsdag d. 15-07-2003
Det var begyndt at lufte lidt, da vi vågnede på Utklippan, men vi havde ikke regnet med at det skulle komme til at bläse så meget som det kom til. Vinden var i NÖ lige i mod når vi skulle til Öland. Der var temmelig megen sö uden for Utklippan, så vi valgte at starte for motor og det blev en våd tur. Om eftermiddagen lagde vinden sig og vi satte sejl, men det varede desvärre ikke så länge, vinden lagde sig helt og vi måtte atter have motoren startet for at komme i havn. Vi havde valgt at gå ind til Degerhamn, da vi närmede os havnen, blev vi lidt betänkelige, da det lignede en stor industrihavn bygget omkring en cementfabrik. Inde i bunden af havnen var der imidlertid en hyggelig lille gästehavn og der var lige plads til os. Der er ikke meget at se/opleve i Degerhamn.

Kåseberga - Utklippan mandag d. 14-07-2003
Det blev igen en dag for motor. Vejrmeldingen for farvandet omkring Bornholm löd på skiftende vind under 6 m/sek. og det kom til at holde stik. Vi startede tidligt fra Kåseberga og var allerede på Utklippan ved fem tiden. Sikke en skön aften på Utklippan, helt stille og sol fra en skyfri himmel, nöjagtig som man ser det på billederne fra denne lidt specielle havn. Det er et firkantet bassin der er sprängt bort inde midt på klippen og med indsejling fra både öst og vest.

Kalvehave - Kåseberga söndag d. 13-07-2003
De havde ändret vejrmeldingen for i dag. Nu meldte de NV-lig vind i stedet for Nö-lig og det passede os fint. Det gik også fint for sejl ud gennem Bögeströmmen, men da vi kom ud i renden, der förer ind til Bögeströmmen, lagde vinden sig og vi måtte have gang i motoren. Vinden blev väk resten af dagen, så det blev 79 sm. for motor. Kåseberga er en hyggelig lille havn med en sevärdighed lige oven for havnen, nemlig Ales stenar. Den störste skibssätning i Sverige fra vikingetiden.

Vejrö - Kalvehave lördag d. 12-7-2003
De havde meldt hård NV-lig vind i dag og NÖ-lig vind i morgen. For at få et godt udgangspunkt for i morgen, hvor vi havde planlagt at sejle til Sverige, valgte vi Rödvig i stedet for Klintholm. I löbet af dagen udsendte de kulingsvarsel, så da vi nåede Kalvehave og det bläste mellem 13 og 15 m/sek. valgte vi at stoppe der for natten. Det havde nok blevet en meget våd tur over Faxebugt i kuling. I Kalvehave mödte jeg min tidligere afdelingschef Svend Frederiksen, som er pensioneret og har det strålende. Vi havde et par hyggelige timer sammen.

Löy - Vejrö fredag d. 11-7-2003
Det blev en rolig nat for anker ved Lyö Trille og vejrmeldingen löd på sydlig vind, perfekt til en tur gennem det sydfynske. På grund af kraftig modström og til tider modvind, måtte motoren hjälpe os i gennme Svendborg Sund ellers en pragtfuld tur for sejl. De havde lovet regn sidst på dagen og den kom lige da vi skulle i havn på Vejrö, men vi slap for det värste, da det kom lå vi trygt i havn. Det var en halvtom havn vi kom til på Vejrö og den er ved at se noget forfalden ud. 130,- kr. og så er der intet, vi kan enda ikke komme af med vort affald.

Sommerferie 2003 Kolding - Lyø Havn (anker)
Så blev det vor tur til at holde ferie. Vi har i år planlagt at sejle en tur til Gotland. Den første uge er Inge Lise og Martin alene ombord. Vi skal mødes med Jakob og Maiken samt hendes forældre i Oskarshamn lørdag d. 19-7. Vi kom afsted fra Kolding sidst på dagen og havde et pragtfuldt sejlvejr, så vi kunne slet ikke få holdt op og havnede bag Lyø Trille, også kaldet Lyø Havn, for anker ved midnatstid. Vi droppede ankeret i det skønneste måneskin.

Meget kort weekendtur til Gamborg Fjord
Vi beslutted at tage på weekend fredag eftermiddag, men havde aftalt at vi ville tage tidligt hjem lørdag eller søndag, for at få ordnet det sidste inden vi skulle afsted på ferie. Vi kom lidt sent afsted og valgte at droppe ankeret i Gamborg Fjord for at spise aftensmad og overnatte. Alle bøjer i Fænøsund og Gamborg Fjord var optaget. Det blæste godt, da vi kastede ankeret, men de havde lovet aftagende vind og stille til natten. Det kom ikke til at holde stik, det blæste i stedet op ud på aftenen og det var ikke særlig behageligt at være i båden, der hvor vi lå, så vi besluttede at lette og finde en anden plads. Det blæste imidlertid mere og mere og da de begyndte at love hård vind til imorgen, besluttede vi at sejle tilbage til Kolding, hvor vi overnattede i båden. Vi fik så to hele dage til klargøring af båden og til at få pakket de ting vi skulle have med på ferien.

Hjemturen fra Tunø Festival 2003
Det var et mere normalt sommervejr vi stod op til søndag morgen, overskyet og det trak med mørke skyer og byger inde over Jylland, men bygerne blev inde over land. Vi kom afsted fra Tunø kl. 11:20, da ville 'Den Røde Løber', der lå inden for os, afsted. Det blev en hjemtur for motor på grund af blankt vand. Vi forsøgte med sejl ned gennem Tragten, men det blev til for lidt. Vi gjorde holdt i Paredisbugten for at spise aftensmad inden vi kom i havn. Det har været en dejlig tur sammen med Launy og Anne Lis og de påstår også at de har nydt det. Nu skal vi så småt til at tænke på at gøre båden klar til sommertogtet til Gotland d. 10. juli.

Tunø Festival 2003
Vi stod op torsdag morgen til det dejligste sommervejr, det kunne ikke passe bedre og det gode vejr holdt sig til lørdag aften, det var helt perfekt. Vi havde nogle rigtig dejlige dage på Tunø samen med Launy og Anne Lis, samt Søren, Bodil, Lea og Laura og hørte en masse musik, men efter min smag var det en af de dårligste festivaller vi har været med til på Tunø. Der var alt for lidt jazz, men så nød vi det dejlige vejr og hyggede os.

Juelsminde - Tunø
Det blev en blæsende nat i Juelsminde og det blæste stadig da vi stod op. Et lidt trist vejr. koldt, blæsende og overskyet, men det holdt tørvejr. Det blev også en hurtig tur for sejl fra Juelsminde til Tunø i en frisk agten for tværs, et rigtig Najad vejr. Vi havde Launy og Anne Lis med til Tunø og de så ud til at nyde turen. Der var ikke kommet så mange både til Tunø, som der plejer at være onsdag aften før festival, men det skyldes nok den hårde vind der har været de sidste dage. Det var kuling i sidste weekend og mange plejer at sejle båden til Tunø weekenden før og så tage færgen eller sejle med andre il festival, men det har de ikke kunne gøre i år. Vi fik en fin plads langs den inderste flydebro, uden på 'Den Røde Løber' fra Horsens, som båd nr. 3. Inge Lise's søster - Bodil og hendes familie - Søren, Lea og Laura skulle også til Tunø Festival og de kom med færgen i løbet af aftenen og vi tog imod dem og hjalp dem med at rejse telt m.m.

Afgang til Tunø Festival 2003 - Kolding - Juelsminde
Vi var heldige, at vi kunne holde et par dage fri i forbindelse med Tunø Festival 2003. Vi havde inviteret Launy og Anne Lis med til Tunø. De har ikke tidligere været til festival på Tunø, så de var spændt på hvad det var for noget vi havde fået dem overtalt til. Vi kom afsted kl. 18:30 og fik en frisk tur til Juelsminde i hård V-lig vind. Efter ca. 4 timer lå vi i Juelsminde og kæmpede med hård sidevind, da vi skulle lægge til. Vi fik en fin plads og lidt natmad inden vi gik til køjs.

Hejlsminde - Kolding lørdag d. 14. juni
Det blev en meget kort weekend og vi fik nogle bemærkninger på vej ind gennem Kolding Fjord om vi ikke sejlede den forkerte vej, men vi skulle hjem til Kolding og videre til Karup for at flytte min svigerfar - Henry Lykke Mose - på plejehjem. Det blev en dejlig sejltur hjem fra Hejlsminde for sejl.

Kolding - Hejlsminde fredag d. 13. juni 2003
En kort weekendtur til Hejlsminde. Vi trængte som sædvanlig til at komme ud på vandet selv om vi skulle hjem igen lørdag middag. Det blev en fin tur til Hejlsminde - ca. 15 sm. - i et flot sejlvejr med sol og fin vind, men det var køligt for ikke at sige koldt. Vi frøs om næsen da vi travede en tur i Hjlsminde om aftenen.

Middelfart - Kolding
Kulingen med de 20 m/sek kom i løbet af natten og formiddagen, så der var sus i den. Vi hyggede os nede om læ og travede lidt rundt mellem bygerne. Efter en god frokost og en middagslur, lagde vinden sig lidt og vi satte kurs mod Kolding. Det blev en lidt anderledes Pinsetur end vi havde planlagt, men trods vejret har vi hygget os og nydt det.

Ballen - Middelfart Lystbådehavn
Vejrmeldingen var ikke blevet bedre søndag morgen. Nu lovede de op til hård kuling 20 m/sek fra vest begyndende i løbet af søndag aften, når en front med regn og torden havde passeret. Vi sagde pænt farvel så nart vi havde fået morgenmad og ryddet op og satte kurs mod Lillebælt. Det gik fint for sejl til vi nåede Æbelø, så lagde vinden sig og vi kunne se det trak samme til uvejr ude i horisonten. Den første del af uvejret slap vi for, det trak ind over Jylland. Det var en meget kraftigt uvejr med lyn, torden og kraftige vindstød, men det slap vi som sagt for. Vi nåede Fredericia i tørvejr og ville finde en plads i Fredericia, men det var umuligt, der var mange der havde søgt nødhavn i Fredericia og mange var kommet hjem før planlagt på grund af vejret. Vi opgav og satte kurs mod Kongebrogården og sejlede lige ind i uvejret. Sikke et uvejr. Kongebrogården var også pakket så vi fortsatte til Middelfart Lystbådehavn, der var ingen der havde lyst til at sejle hjem, vi havde jo ferie. Der var også fyldt op i Middeelfart, men nogle flinke mennesker vinkede os ind på en rød plads, de vidste at ejeren endnu ikke havde fået båden i vandet.

Najadklubbens Pinsetræf i Ballen
Det startede med pænt vejr, men vejrmeldingen lovede ikke alt for godt vejr for de kommende dage. Vi fik rejst 'klubhuset' og det var godt for der var 'inviteret' til frokost på kajen med medbragt mad og det var blevet en våd fornøjelse, hvis vi ikke havde haft teltet, det begyndte nemlig at styrte ned, men det var ikke det værste. De var begyndt at melde kuling fra vest i løbet af mandagen, hvor vi skulle sejle hjem. I begyndelsen op til 15 m/sek, men senere op til 18 m/sek. Alle dem der ikke havde taget fri dagene efter Pinse, begyndte at tale om at sejle hjem allerede søndag, så generalforsamlingen blev rykket frem fra søndag aften til lørdag eftermiddag, så alle kunne være med. Cyklerne, der var blevet bestil til cykleturen om søndagen, blev afbestilt og bestyrelsen havde travlt med at ændre/aflyse og betale havnepenge tilbage, men festmiddagen på Skipperly blev holdt som planlagt, en rigtig lækker middag.

Marselisborg - Ballen
Vi fik en dejlig dag i Marselisborg, hvor vi slappede af, ordnede forskellige ting, fik tanket og var klar til afgang sidst på eftermiddagen. Jakob skulle lige have fri fra arbejde, han havde ting han ikke kunne smutte fra. Da de kom meddelte de, at vi blev nød til at vente lidt. Jens Erik på vej med en forsinket fars dags gave. Det viste sig at Jakob havde drukket en vin hos Jens Erik og Birgitte, der hed 'Naussica' og han synes det kunne være sjovt, hvis jeg havde bådens vin med næsten samme navn som båden, men han kunne ikke finde et sted hvor han kunne købe den, så han byttede sig til de sidste 3 flasker Jens Erik havde og det var dem han skulle komme ned med. Vi satte sejl uden for havnen og satte kurs nord om Samsø. Det gik fint i begyndelsen, men så lagde vinden sig og vi måtte have genakkeren op for at kunne holde en nogenlunde pæn fart, men så gik det også fint. Da vi rundede nordspidsen af Samsø og skulle til at sejle syd på, fik vi valget mellem at krydse og få kold mad eller starte motoren og få oksesteg når vi kom i havn, vi valgte det sidste. Der var allerede ankommet mange både fra Najadklubben, da vi ankom og der var meldt hygge oppe på kajen.

Grundlovsdag. Strib - Marselisborg
Vi stod op til en flot morgen med let SV-lig vind og sol fra en letskyet himmel. Efter morgenmad og lidt indkøb satte vi kurs nord på. Vi havde planer om at sejle til Hov eller Norsminde, men det gik så godt for sejl, at vi fortsatte helt til Marselisborg. Det blev en rigtig flot dag på vandet med jævn vind og sol. Så er der noget ved at sejle. Vi fandt en ledig plads i havnen og kontaktede Jakob og Maiken for at fortælle at vi allerede var ankommet. Det endte med at vi fik besøg. De kom cyklende ned til havnen og vi havde en hyggelig aften ombord på Nausikaa.

Afgang på forlænget Pinseferie. Kolding - Strib
Vi var så heldige, at vi kunne holde fri fredagen mellem Grundlovsdag og Pinse, så vi kunne allerede tage afsted i dag. Vi har planlagt at sejle til Marselisborg for at tage Jakob og Maiken med til Najad klubbens Pinsetræf i Ballen. Vi kom lidt sent afsted og der var ikke så megen vind, så vi besluttede at overnatte i Strib (så kunne Inge Lise deltage i en jubilæumsfest, som en af hendes medarbejder holdt). Det blev forøvrigt tordenvejr ud på aftenen og det var lige oppe over.

Årøsund - Kolding
Igen en skøn dag med sol og varme, men igen havblik og motorsejlads. Det har været en dejlig Kr. Himmelfartsferie, det føles som en hel lille sommerferie på grund af det flotte vejr. Så må vi se om vejret kan holde Pinsen over, lad os håbe det.

Strynø - Svendborg - Dyreborg - Årøsund
De havde skrevet i avisen om en spændende solformørkelse tidligt om morgenen. Jeg stod op for at se om det var vejr til a se den (om det var klart vejr), men fik lidt af et chock da jeg skød lugen tilbage for at komme op i cockpittet. Der var en summen, som jeg aldrig havde hørt magen til og hele båden, sejl, sprayhood, dæk, sider, ja alt var sat til med millioner af myg. Jeg skyndte mig at lukke til igen og krøb til køjs igen. Da det blev tid til at stå op, krøb vi i øjet, skyndte os op og løsnede fortøjningerne og satte kurs ud mod åbent vand og gik igang med at feje, støvsuge myg væk. Sikke et arbejde. Vi sejlede til Svendborg for at handle lidt og se lidt på byen. Der var feriestemning i byen og musik på torvet. Rigtig hyggeligt. Efter frokosten satte vi kurs mod vest og havde Dyreborg som mål, men her mødte vi igen en overfyldt havn. Der lå 20 tyske både for svej uden for havnen og havnen var fyldt, det skal der heller ikke meget til før den er det. Vi fortsatte og havnede i Årøsund. Vi skulle forholdsvis tidligt hjem og til Karup og besøge Henry. Igen en vndstille dag for motor.

Ærøskøbing - Strynø
Pragtfuldt vejr. Sol, varme, men ingen vind. Igen en dag for motor. Vi valgte at sejle ned igennem Mørkedybet og ind til Strynø. Jeg var bange for at havnen var pakket, som i Ærøskøbing, men der var så at sige ingen både, så vi fik en fin plads langs kajen. Det blev til nogle fine cykleture rundt på Strynø i løbet af dagen. Der var mange myg, men ikke noget der generede. Det er en rigtig hyggelig lille ø, hvor den lokale Brugsforening lader alting stå ude på vejen efter lukketid.

Kristi Himmelfartsdag. Haderslev Fjord - Ærøskøbing
Det blev en rolig nat for anker i Haderslev Fjord. Efter morgenmaden lettede vi ankeret og satte kurs mod syd og besluttede at sejle til Ærøskøbing, hvor Inge Lise ikke har været i mange år. En dag for motor på spejlblankt vand. Vi kom ind til en fyldt havn i Ærøskøbing. Det var nøjagtig som om det var en dag midt i sommerferien, men det var vejret også. Vi var heldige og fandt en plads, der var trængsel af tyske sejler og der var feriestemning i havnen, men det er vel også en af de første dage i år, hvor det har været godt sejlvejr. Pludselig kom 'Blue Star' sejlende ind i havnen. Det er en Polaris Drabant jeg byggede i 1977 og som vi sejlede i i 11 år. Vi var over for at se den og talte med den nye ejer. Den er lige kommet til Ærøskøbing fra Egå, det var meget sjovt at se den igen, den så godt ud.

Kr. Himmelfartsferie. Kolding - Stevelt (Haderslev fjord)
Det er pludselig blevet sommer med temp. op til 23 grader, men desværre har vinden også lagt sig. Vi havde fået fri på fredag og kunne derfor holde en pæn lille ferie. Vi vidste ikke rigtig hvor turen skulle gå hen, men startede med at sejle til Haderslev Fjord og droppe ankeret onsdag aften ud for Stevelt. Det var et skønne vejr og det tegner til at live en stille og flot nat for anker.

Farvel til John. Brejning - Kolding
Det blev en stille og rolig nat i Brejning bortset fra Marie-Louise, der var syg. Hun havde det ikke ret godt og sov ikke meget den nat. Marie-Louise blev hentet af Morten om formiddagen og vi fik sagt farvel til John og satte kurs mod Kolding. Vinden havde lagt sig helt og det var havblik på hele turen hjem, så det blev en kedelig tur for motor. Vi skulle skynde os hjem, for vi var inviteret til Morten's og Susanne's fødselsdag om aftenen.

Vejle - Brejning
John i 'Kisser' af Brejning skulle på langtur, han vil i hvert fald sejle længe, og havde planer om at starte på torsdag og ham ville vi godt sige pænt farvel til, så da vi havde fået Marie-Louise ombord i Vejle satte vi kurs mod Brejning. Det var et rigtig kedeligt vejr med regn byger og diset vejr. Vinden var drejet til SØ, så det blev en tur for motor. Marie-Louise synes det var vældigt sjovt og hun så ud til at nyde turen. John havde meget travlt med at klargøre båden til den lange tur, men havde dog tid til at sludre lidt.

Weekendtur til Vejle Fjord. Kolding - Vejle
Det var et flot sejlvejr med frisk SV-lig vind og forholdsvis pæn temperatur. Vi var heldige at komme nogenlunde tidlig afsted på weekend. Vi fik sat nogle sejl og havde regnet med Strib som nathavn, men det gik så fint og var så flot vejr, at vi fortsatte og sejlede helt til Vejle og nåede under broen inden vinden lagde sig. Flot tur. Vi skulle være barnepige i morgen og glæede os til at få Marie-Louise med ud at sejle og se hvad hun sagde til det.

Assens - Kolding
De havde lovet regnvejr i løbet af natten, men det skulle klare op fra SV i løbet af formiddagen, så vi sov længe, men det var ikke nok. Fronten var lidt forsinket så der blev tid til frokost og tid til en lille middagslur inden det klarede op og vi satte kurs mod Kolding. Trods kulden de første par dage, har vi haft en dejlig St. Bededags ferie.

Skarø -Assens
Det blev en meget kold nat på Skarø og de meldte om nattefrost flere steder rundt om i landet. Vinden var i løbet af natten drejet fra NV til SØ og det havde en meget positiv indvirkning på temperaturen. Efter morgenmaden satte vi kurs mod Assens. Det blev en fin tur for sejl, lidt anstrengende da vi havde næsten plat læns hele vejen, men som sagt en fin tur. Der var liv på havnen i Assens, folk havde travlt med at søsætte både og klargøre dem, der var mange der endnu ikke var kommet i vandet.

Middelfart - Skarø
Det blev en kold nat i Middelfart med temp. ned til 2 grader, så vi havde rigtig glæde af oliefyret. Det var et udmærket vejr vi stod op til og vejrmeldingen lovede 5-10 m/sek fra vest, men kun omkring 12 grader om dagen og ned til frysepunktet i den kommende nat. Vi besluttede at sejle syd på og se hvor langt vi kunne nå og vi nåede helt ned til Skrø, det er mange år siden vi sidst har været på Skarø. Der var ikke mange både på Årø i sidste weekend, men der var færre her på Skarø. Vi var eneste båd. der overnattede, så der var meget, meget stille og koldt.

St. Bededags ferien - Kolding - Middelfart
Det var ikke vejr til at sejle og folk på havnen rystede på hovedet, da vi slap fortøjningerne og satte kurs ud ad Kolding Fjord. De havde lovet dagtemp. mellem 9 og 12 grader og om natten ned til 2 grader og så en frisk til hård vind fra vest. Vi havde pakket båden og glædet os til en lille ferie på vandet, så vi blev enige om at sejle til Middelfart Lystbådehavn og så se hvordan vejret blev i morgen, vi kunne jo altid sejle hjem igen. Det blev en meget kold tur og der kom gang i oliefyret så snart vi havde fået fortøjet.

Årøsund - Kolding
Det blev en kold nat i Årøsund med oliefyret tændt. Morten og Susanne skulle tidligt afsted, så der blev tid til at polere lidt inden frokosten. Efter frokosten satte vi kurs mod Kolding. Det gik fint for sejl til op mellem Brandsø og Stenderup Hage, i et pragtfuldt vejr med sol, let vind og varme, men så lagde vinden sig helt og vi måtte have gang i motoren. Det var skønt atter at være på vandet efter den lange pause i forbindelse med vinteren.

Årø - Årøsund
Vi havde ingen planer om at flytte os idag, men da vi kom hjem fra en dejlig lang gåtur rundt på Årø, ringede Morten og spurgte hvor vi lå henne (vi havde lidt problemer med opdatering af vor position via WAP) og om vi ville have besøg. De ville godt besøge os og blive til i morgen. Vi aftalte at mødes i Årøsund, så de slap for sejlturen over til Årø, så det blev alligevel til en kort sejltur i dag. Vi fik besøg sidst på dagen af Morten, Susanne og Marie-Louise og havde en hyggelig eftermiddag og aften i Årøsund.

Kolding - Årø
Årets første længere sejltur gik til Årø. Selv om vejrmeldingen ikke så alt for lovende ud, dagtemp. på mellem 12 og 15 grader er ikke meget og nattemp. ned til 5 grader, men nu skulle vi ud og have luftet sejlene. Vi havde en dejlig sejltur til Årø. Det var en meget tom havn vi kom ind til, der var frit valg på næsten alle pladser. Vi var 5 overnattende både på Årø den nat.

Påsken
Det blev ikke til nogen rigtig sejltur i Påsken. Vi havde et flot vejr i den første del af Påsken, men inden vi fik rigget båden til og fyldt den, var vejret slået om og den sidste del af Påsken blev rigtig kedelig hvad vejret angik. Vi blev hjemme.

Søsætning
Jeg tro aldrig jeg før har søsat en båd i så flot vejr. Det var helt sommeragtig med temp. i nærheden af de 20 grader og svag vind. Det var lidt køligere nede på havnen, da vinden kom fra SØ, altså uden fra vandet. Nausikaa stod inde midt på pladsen og skulle løftes op over de andre både, men alt gik efter planden og den kom stille og rolig ned i sit rette element.

Forårsklargøring 2003
Så er Nausikaa ved at være forårsklar. Jeg var så heldig at have nogle dage fri inden Påske og da vejret viste sig fra den pæne side, blev jeg hurtig færdig. Det har været et drømmevejr til klargøring med temp. op omkring de 20 grader og stille. Listen med ting der skulle ordnes inden søsætningen var kort i år.

Vælg fra hvilket år du vil se logbogen: 2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  »2003«  2002  2001