Logbog for 2001

Her kan du se vores logbog, vi forsøger at holde den opdateret men det er klart at der kan være perioder hvor det ikke er muligt for os at skrive i den.

Farvel Norge!
Efter fire uger og fire dage i Norge er det blevet tid at sejle tilbage til Danmark. Efter vi satte Inge Lise på bussen i Stavanger sejlede vi til Egersund, et sted hvor vi tankede diesel da vi var på vej nord på, og som så meget hyggeligt ud. Det var det også - en dejlig havn med fine faciliteter og gode indkøbsmuligheder. Her lå vi over i to dage hvor det bare regnede og blæste – hele tiden… Lørdag morgen klarede det op og vi stak af tidligt. Vi satte kursen mod Kristiansand, en tur på ca. 86 sømil, men eftersom vi havde en mindre kuling ( 13-14 m/s ) med os var turen hurtigt overstået. Bortset fra den urimeligt høje havneafgift virker Kristiansand som en dejlig by, dog havde den nok været mere spændende hvis det ikke lige havde været en søndag vi skulle tilbringe her. Vi stikker af tidligt i morgen og hvis alt går vel, og det plejer det jo, så regner vi med at anløbe Skagen i morgenaften.

Endnu et højdepunkt!
Efter vi fik sendt Maiken afsted sejlede vi ind i Lysefjorden, planen var at vi skulle ligge i bunden af Lysefjorden ved Lysebotn for foden af ”Kjerag”. Der viste sig desværre at være meget uroligt, og vi sejlede derfor tilbage til Sandnes. Planen var så at vi skulle leje en bil i Sandnes om søndagen, men der var kun et sted i Sandnes hvor man kunne leje biler – og det havde lukket om søndagen… Derfor blev der heller ingen ”Kjerag” den dag. Søndag eftermiddag sejlede vi til Stavanger, der skulle der være bedre mulighed for at leje en bil, og det var der. Mandag var vejret dog så ustabilt at ingen af os havde lyst at bestige noget fjeld, og dagen gik bl.a. med et besøg på ”Norsk Oljemuseum” – et meget spændende museum om norges aktiviteter i nordsøen. I går tirsdag lykkedes det så, vi lejede en bil og kørte til ”Øygardsstøl” hvorfra vandreturen til ”Kjerag” afgår. Det var en flot tur op på fjeldet, noget mere besværlig end ”Preikestolen”, men bestemt besværet værd. I aften afmønstre Inge Lise, og herefter går turen hjemad.

Fjeldtur.
Så ligger vi i Sandnes, hvor vejret er fantastisk! Vi er sejlet hertil for at sende Maiken hjem, hun afmønstrer i aften efter 4 uger ombord. Siden den dejlige Lysø har vi været i Rosendal, Leirvik på Stord, Haugesund, Skudenes og Tau før turen så gik til Sandnes. Skudenes var en meget hyggelig by med en flot havn, specielt gammelstaden i Skudenes er et besøg værd. Fra Tau tog vi bussen ud til ”Preikestolshytta” hvorfra vi gik ud til ”Preikestolen”. Det var en meget imponerende oplevelse som var hele den lidt besværlige vandretur værd. Vi savner efterhånden at sejle for sejl, det er motor langt det meste af tiden da vi er plaget af enten vindstille eller modvind. Bortset fra den manglende vind, må vi nu ikke klage over vejret – solen skinner og lige nu har vi 27 grader i skyggen. Herfra går turen ind i Lysefjorden, hvor vi skal se ”Preikestolen” nedefra , samt ”bestige” endnu et højdepunkt – ”Kjerag”; et fjeld på ca. 1000 meters højde, som bl.a. er berømt blandt base-jumpers.

Solen skinner…
I skrivende stund ligger Nausikaa for anker i en skøn lille bugt på øen, Lysøen. Vejret er skønt, og solen har skinnet hele dagen. Siden sidst er vi sejlet ud af Sognefjorden, og er nu begyndt at bevæge os sydpå igen. Det var rart at komme ud til kysten igen, da vejret er noget bedre herude. I går sejlede vi for første gang siden vi ankom til Norge for sejl igen – det var dejligt at slippe for motorens brummen. Da vi forlod Flåm sejlede vi ud af Aurlandfjorden og ind i Nærøyfjorden. Det er vel nok den flotteste fjord i Norge, meget smal og omgivet af fjelde på ca. 1200 meters højde – i må se billederne. På vej ud af Sognefjorden lå vi over i Leirvik, der var meget idyllisk. Her var der også en lystfisker, der forærede os fire torsk, som vi lige havde set ham fange fra bådebroen. Nu er vi så nået syd for Bergen igen, og ligger for anker ved Lysø, hvor violinisten Ole Bull havde sit sommerhus. Vi har gået en lang tur på øen og set sommerhuset, som var meget imponerende med en russisk ”løgkuppel” på tårnet. I morgen sejler vi ned mod Hardangerfjorden, hvor vi bla. skal se ”Baroniet Rosendal”, der er et lille slot.

skrevet af Jakob & Maiken

Turens mål er nået!
I dag er vi nået til Flåm et godt stykke inde i Sognefjorden. Fra Bergen sejlede vi til den lille by Eivindvik tæt på indsejlingen til Sognefjorden. Onsdag den 11. sejlede vi det første stykke ind i Sognefjorden, hvor vi lagde til i Vik, der lå i meget smukke omgivelser. I Vik var der en lille gæstebro foran turistkontoret, hvor vi kunne ligge. Dog viste denne placering sig at være mindre heldig, da hurtigfærgen fra Bergen kom forbi fire gange dagligt og kastede os ind mod broen – så vi skyndte os at sejle videre tidligt om morgenen den 12. Torsdag, som jo også var Jakobs fødselsdag, sejlede vi op gennem Fjærlandfjorden til den lille by Fjærland. Fredag tog vi på en bustur til det nærliggende gletchermuseum og videre til to gletchere – det var meget flot og spændende. I dag er vi kommet til Flåm, hvor vi i morgen tager med Flåmbanen – et tog, der kører op i bjergene. Vejret har været meget skiftende, regnvejr det meste af tiden. Ligenu er det dog meget pænt, og vi håber på solskin i morgen.

Så nåede vi Bergen!
Efter Borshavn gik turen til Stavanger, hvor vi som planlagt fik mor om bord. I Stavanger var der folkefest, dels på grund af det gode sommervejr men også på grund af at Beach volleyball Tour 2001 blev afholdt netop i Stavanger. I går sejlede vi så fra Stavanger til en lille havn ved byen Sagvåg på øen Stord. Det var et noget andet miljø, lidt mere stille og roligt. I dag sejlede vi så det sidste stykke til Bergen, og ligger nu midt i Norges næststørste by. Vi må desværre konstatere at byen lever op til sit rygte hvad angår vejret - dog lagde vi til i tørvejr. Hvis vejret tillader det skal vi i morgen ud og se på byen, bl.a. op til et udkigspunkt. Byen ligger utrolig flot omgivet af nogle meget høje bjerge, og turen hertil var flot.

skrevet af Maiken & Jakob

Så lykkedes det - næsten.
Klokken 20:18 anløb vi så den første norske havn, Borshavn ved Lista. På grund af tæt tåge blev vi i går nødt til at gå til Hanstholm. Da de stadig melder om tågebanker til aften, valgte vi at nøjes med at gå til Lista i dag. I morgen, torsdag, skulle vi så meget gerne kunne sejle til Stavanger. Turen i dag fra Hanstholm har været fin, vi havde lidt for lidt vind og har derfor sejlet for motor hele turen. På nær nogle få tågebanker har vejret været helt fantastisk, blå himmel og solskin.

Så kom vi endelig afsted...
Torsdag aften d. 28. juni forlod vi Kolding og satte kursen mod Aalborg. Vi fik den bedste start på ferien, flot vejr og god vind. Fredag aften ankom vi så til Aalborg, her lå vi over til søndag; vi havde hver især et par aftaler, der skulles holdes lørdag aften... Søndag gik turen til Løgstør. Vi havde egentlig snakket om at gå direkte til Thyborøn, men da vinden tiltog til 15 m/s var der ingen af os, der gad krydse Løgstør Bredning. I dag mandag er vi så kommet til Thyborøn. Bortset fra de sidste par timer havde vi en fin tur fra Løgstør. Da vejrudsigten lover roligt og stabilt vejr, regner vi med at sætte kursen mod Norge i morgen tirsdag. Hvis der ikke dukker nogle ubehagelige tågebanker op tirsdag aften, håber vi at være i Stavanger onsdag eftermiddag.

skrevet af Jakob

Vælg fra hvilket år du vil se logbogen: 2024  2023  2022  2021  2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  »2001«